Karten met je vrienden of karten als sport. Wat je ook doet, snelheid is belangrijk. Zeker als je net begint is met makkelijk om snel harder te gaan met wat simpele tips. Sneller gaan dan de gemiddelde karter is niet moeilijk. Een hoop mensen denken dat ze kunnen rijden maar gebruiken totaal de verkeerde techniek. In dit artikel probeer ik jullie een beetje van de juiste techniek te leren. Pas dit toe en je zult zien dat je sneller bent! Laat hieronder weten hoeveel sneller jij was en op welke kartbaan jij het liefst rijdt.

1. De juiste lijn

Karten begint bij het rijden van de juiste lijnen. Veel mensen denken dat de kortste weg ook direct de snelste weg is. Dit is echter honderd procent fout.

De correcte lijn kan je hieronder zien. Zoals je ziet is de lijn van buiten naar binnen naar buiten. Zoals gezegd lijkt dit voor veel mensen tegenstrijdig en onjuist maar op deze manier is het voor de coureur mogelijk om zoveel mogelijk snelheid mee te nemen. Belangrijk bij deze snelle racelijn is om bij de apex zo dicht mogelijk bij de boarding of de curbstone te zitten. Zo maak je deze brede lijn ook meteen zo kort mogelijk. Dit punt dicht bij de boarding noem je de apex. De apex is dan ook het punt waar vanuit je weer begint met het uitdraaien van het stuur. Bijvoorbeeld, tijdens het insturen stuur je tot 50 procent naar rechts, vanaf de apex laat je deze draaihoek weer rustig afnemen totdat het stuur weer recht staat.

Basislijn

Basic Rental Karting Tips

2. Bouw het rustig op

Er zijn verschrikkelijk veel mensen die dit fout doen. Als je bij de gemiddelde baan gaat kijken zie je altijd mensen in de eerste ronde de boarding/bakken in knallen. Je eerste rondje op een nieuwe baan is nooit je snelste ronde, bij niemand niet. Probeer dit dus ook niet en bouw het rustig op. Dit bespaart jou de nodige blessures en het baanpersoneel van het rennen van een halve marathon om jouw kart uit de muur te halen.

3. Langzaam de bocht in en snel de bocht uit

Karten en zeker het rijden in huurkarts, gaat niet om het zo snel mogelijk ingaan van de bocht. De bochtensnelheid is wel belangrijk maar voor een beginner is het veel belangrijker dat je zo snel mogelijk de bocht uit komt. Probeer dus, voordat je begint met sturen, zoveel mogelijk snelheid uit de kart te halen. Rem zo hard dat je tijdens het sturen niet meer hoeft te remmen. Ga pas weer op je gas als je er daarna er nooit meer vanaf hoeft. 1x op de rem en 1x op het gas is de regel om aan te houden.

4. Stuur goed vasthouden

Houdt het stuur vast tussen de zogeheten kwart voor 3 en 10 voor 2 positie. Pak het stuur vast op een fijne plek tussen deze twee posities en laat het niet meer los! Veel mensen laten het stuur tijdens het rijden los, zoals men ook doet in een auto. Dit is echter FOUT.

Karts sturen veel directer dan autos en dus is het overpakken niet nodig. Overpakken is ook nog eens gevaarlijk. Je hebt namelijk op het moment dat je een hand verplaatst veel minder controle over de kart. Als iemand je dan raakt ben je al snel gezien.

Stuur vast houden

5. Niet driften

Ja het is heel leuk. Nee het is niet snel. Het ziet er cool uit maar zodra je de pits in komt en de tijden bekijkt is het een stuk minder cool. Probeer het te voorkomen. Rijden zonder te veel gepiep van de banden is het beste!

6. Probeer snellere rijders om je heen te volgen

Word je ingehaald op de baan? Niks om je voor te schamen, probeer ervan te profiteren. Ga zo snel mogelijk achter deze persoon aan want hij kan je alle snelle lijnen laten zien. Misschien kan je hem of haar later zelf wel inhalen.

7. Vraag tips aan het baanpersoneel

Vaak zijn deze mensen zo vaak op de baan dat ze dondersgoed weten wat de snelste lijnen zijn. Karters zijn over het algemeen niet erg bang om hun geheimen prijs te geven en elkaar te helpen. Zeker als je pas net komt rijden. Op veel kartbanen heeft een lid van het baanpersoneel dat ook het baanrecord of zitten ze er dicht bij in de buurt.

Natuurlijk kan je ook gewoon lid worden van een kart vereniging zoals NJIKV. Neem is een kijkje op www.njikv.nl voor meer informatie!

Categorie├źn: Kart tips

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *